BCS Mooren Auto 024

Wat houdt onderhoud van je auto in?

Elke auto, nieuw of gebruikt, heeft periodiek onderhoud nodig. Goed onderhoud zorgt ervoor dat je zorgeloos en veilig kunt gebruikmaken van je auto en het verlengt de levensduur. Wij geven een overzicht van de belangrijkste soorten auto-onderhoud.

De grote beurt en kleine beurt, iedereen kent die begrippen. Helemaal van deze tijd zijn ze echter niet meer, want fabrikanten hanteren voor moderne auto’s flexibele onderhoudsintervallen. De auto geeft in de display aan wanneer onderhoud nodig is, de fabrikant geeft per leeftijd en kilometerstand aan welk onderhoud geadviseerd wordt en daardoor is het verschil tussen grote en kleine beurt niet meer zo duidelijk. APK is een momentopname, en wordt de auto gecontroleerd op veiligheid. Bij onderhoud wordt er 15.000 kilometer vooruit gekeken. Bovendien is er aandacht voor onderdelen die bij een APK keuring niet aan bod komen, zoals het verversen van de olie, de distributieriem en de dikte van de remblokken.

Onderhoudsbeurt

Bij een onderhoudsbeurt worden, waar nodig, de motorolie ververst en oliefilter vervangen, maar ook de interieurfilter, bougies en eventueel worden de koelvloeistof en remvloeistof ververst. Overige vloeistoffen worden waar nodig op peil gebracht. Een belangrijk onderdeel van de grote beurt is de uitgebreide inspectie, waarbij eventuele aankomende mankementen in een vroegtijdig stadium kunnen worden opgespoord. Slijten de banden scheef af? Zijn de remmen versleten? Tijdens deze inspectie komt dit op tijd aan het licht. Als bepaalde delen slijtage vertonen, zal de garage een advies uitbrengen over de te verwachten levensduur.

APK is geen onderhoud
De APK wordt vaak in een moeite genoemd met onderhoud, maar keuring en onderhoud zijn echt andere dingen. De APK is een beperkte veiligheids- en milieuinspectie op de belangrijkste punten, maar zegt weinig over de kwaliteit van het onderhoud. Een auto kopen met nieuwe APK zegt dus niet dat deze auto ook goed onderhouden is. Wel is het gebruikelijk dat een (grote of kleine) beurt en de APK tegelijkertijd worden uitgevoerd. Het combineren van zowel onderhoud als keuring zorgt ervoor dat je – waarschijnlijk – in hetzelfde jaar niet nog eens terug hoeft naar de garage.

DSC00079

Wanneer banden vervangen?

Banden zijn een essentieel onderdeel van de auto. Zij zorgen voor het contact met de weg en zijn daarmee van grote invloed op de veiligheid. De belangrijkste eis die gesteld wordt aan banden is de profieldiepte, die wettelijk is vastgesteld op minimaal 1,6 millimeter. Over het algemeen wordt aanbevolen om banden met minder dan 2 millimeter profiel te vervangen.

Remmen

De remmen zijn eveneens een zeer belangrijk onderdeel van de auto. Tijdens een onderhoudsbeurt, maar ook bij de APK-keuring worden ze geïnspecteerd. Hierbij wordt gelet op zichtbare slijtage aan het remsysteem en wordt de remwerking getest op de remmentestbank. Wanneer het verschil tussen de linker- en rechterrem te groot is, wordt de auto afgekeurd. Het remsysteem moet in dat geval gerepareerd worden. Hoor je tijdens het remmen metaalachtige geluiden? Dan is het tijd om de garage op te zoeken. De remblokken zijn dan waarschijnlijk verregaand versleten en moeten vervangen worden. Rijd je te lang door, dan loop je kans om de remschijven te beschadigen.

Koppeling

De koppeling verbindt motor en versnellingsbak en vormt daarbij een belangrijk onderdeel van de aandrijflijn. Bij het wegrijden vanuit stilstand en het op- en terugschakelen is er altijd enige slip van de koppeling, waardoor de koppelingsplaten slijten. De slijtage is afhankelijk van hoe de auto gebruikt wordt en de manier waarop je de koppeling bedient. Veel stadsverkeer zorgt voor meer slijtage dan lange afstanden. Ook de kwaliteit van de onderdelen is van belang voor de levensduur.

Distributieriem

Veel motoren zijn voorzien van een distributieriem: een brede, getande riem die belangrijke motoronderdelen met elkaar verbindt. Zo’n riem is aan slijtage onderhevig en droogt uit naarmate de tijd verstrijkt. Wanneer de distributieriem knapt of er tanden afbreken, kan dit leiden tot dure motorschade. Het is dus belangrijk om de distributieriem op tijd te vervangen. Dit moet gebeuren op basis van een interval, dat zowel in een aantal kilometers als een aantal jaren wordt uitgedrukt. Het vervangen van de distributieriem is een arbeidsintensief karwei, waarbij ook vaak de waterpomp preventief vervangen wordt. Sommige auto’s zijn voorzien van een distributieketting. Deze kettingen zijn in principe onderhoudsvrij.