Bosch Car Service Mooren Auto HR 17

Interview Aftersales Magazine

Als er één bedrijf is dat in de praktijk brengt wat Bovag met zijn Auto’s de Baas-campagne preekt (ga aan de slag met fabrikantendata!), dan is het Mooren Auto, het allround autobedrijf van Jos Mooren. “Ik doe alles op het gebied van auto’s en ik probeer niet bij de dealer te komen. Alleen bij een terugroepactie.”

Alles voor de auto

Dat ‘alles’ mogen we gerust letterlijk nemen, want behalve een enorme werkplaats, waar veertien mon- teurs lopen, omvat het bedrijf een forse showroom en een wasstraat, en wordt intensief samengewerkt met een importbedrijf en een leasemaatschappij, wat weliswaar twee onafhankelijke bedrijven zijn, maar wel inpandig gehuisvest. Ook voor schadeherstel kan de klant zijn auto bij Jos Mooren achterlaten. Hij regelt het allemaal. Dat is niet altijd eenvoudig, want toegang tot fabrikantendata is ook voor Mooren Auto moeilijk. Jos Mooren: “Maar wij ver- diepen ons erin, en dan gaat het ook. Voor Volkswagen zijn we negen maanden bezig geweest voordat we een account hadden, konden inloggen en daadwerkelijk bij de data konden en die ook konden gebruiken. Dat werkt nu en het werkt ook goed. Mercedes en BMW hebben we inmiddels ook voor elkaar, maar het is wel een wedstrijd geweest.”

Werkplaatschef Stefan van der Hoorn vult aan: “Bij sommige merken gaat het prima, maar ze hebben het niet allemaal goed voor elkaar. We breiden onze accounts een voor een uit. Het brengt toch een hoop werk met zich mee. Je moet maandelijks je inlogge- gevens en wachtwoorden wijzigen, je moet geregeld de softwareprogramma’s updaten… Dat moet je allemaal bijhouden.”
Als je eenmaal toegang hebt, werken sommige portals goed, maar dat geldt niet voor allemaal. Stefan van der Hoorn: “Bij sommige websites merk je wel dat er zoveel haken en ogen aan zitten, dingen die niet werken…”

Jos Mooren: "Je vindt bij ons geen olie op de grond"

Nieuwsbrief 800x400 1

Zelf nadenken

Onderdeel van alles zelf willen en kunnen doen is zelf nadenken. Als voorbeeld noemt Jos Mooren het advies van een fabrikant om na 100.000 kilometer de distributieriem te vervangen. “Als wij zien dat die doorgaans eerder kapotgaat, adviseren wij de klant hem bij 80.000 kilometer te vervangen. Wil de klant dat niet, dan vermelden we het advies wel op de factuur, voor het geval hij toch eerder kapotgaat. Die dingen, daar moet je zelf achter komen en die bepalen de manier waarop wij werken. Het is wel zo dat er steeds meer technische informatie beschik- baar komt. Daar moet je mee leren werken, want die informatie komt overal vandaan. Dat vind ik het mooie van dit bedrijf: dat we 95 procent van het werk zelf doen, al is dat iedere dag weer een uitdaging.”

Stefan van der Hoorn: “We leren onze monteurs om verder te kijken dan een onderdeel dat kapot is. Geeft het diagnoseapparaat een lambdasondestoring aan, dan bespreken ze de klus eerst met een van de diagnosetechnici. Wat is de klus? Hoe gaan we die aanpakken? Wat zou de oorzaak van een storing kunnen zijn? Is het onderdeel zelf kapot, of krijgt het een verkeerd signaal? Ook tijdens de klus houden we dat in de gaten: hoe zit het met de tijd? Zitten we in de goede richting? We leren de jongens ook alles vast te leggen bij een beurt. Zijn er filters vervangen? Foto’s erbij van de oude en de nieuwe filters. Alles gaat in de werkorder en wordt digitaal naar de klant gestuurd. Als mensen alleen een rekening krijgen die een beetje hoog uitvalt, zitten ze vaak met allerlei vragen. Door alles vast te leggen heb je altijd een antwoord.”

Equipment

Service ook uitgerust met de universele KTS- tester van Bosch, een apparaat waar Stefan van der Hoorn blij mee is: “Bosch beschikt over zoveel technische kennis. Die zit alle- maal verwerkt in die KTS. Dat is een van de meest dekkende testers. Daar zit al zoveel achtergrondinformatie in. Daar kun je al zo veel mee. Voor de diepgang hebben we voor bepaalde merken ook merkgebonden tes- ters. En om bijvoorbeeld voertuigsoftware aan te passen heb je vaak toch merkspeci- fieke apparatuur, een VCI nodig, waarmee je kunt inloggen bij het serviceportaal van het merk.”

Waar een doorsnee autobedrijf misschien kiest voor een rollenbank of een platenbank, heeft Mooren Auto ze allebei. Jos Mooren: “De platenbank is het snelst voor de apk, maar met de rollenbank kunnen we weer andere storingen opsporen. Natuurlijk, het kost wat! Uitlijnapparatuur bijvoorbeeld hebben we ook zelf, en uitgebreid! We heb- ben borden van verschillende merken om de camera’s af te kunnen stellen, want als ik iemand een auto verkoop en hij komt terug met een storing, moet ik het zelf kunnen repareren. We doen het inmiddels ook voor collega-bedrijven.”

Wat gereedschap betreft is Mooren Auto ook geen gewoon autobedrijf. Jos Mooren heeft er namelijk een punt van gemaakt om speciaalgereedschap in eigen beheer te hebben. “Dus als er een model auto binnenkomt dat we hier maar zelden zien, durf ik toch te wed- den dat we het afstelgereedschap ervoor op de plank hebben liggen. Dat overdrijf ik niet. Voor een distributieriem vervangen, een vernellingsbak of motor reviseren heb je ook speciaalgereedschap nodig. Je kunt wel zeg- gen: dat ga ik niet merkenbreed aanschaffen, maar huren of lenen kost je uiteindelijk ook geld, want tijd.”

Wat met name de klant een hoop tijd bespaart, is het ruilsysteem dat Mooren Auto hanteert voor dergelijke grote klussen als een versnellingsbakrevisie. Jos Mooren: “Wat een ander wegbrengt, doen wij zelf. Van bussen en auto’s waar we regelmatig versnellings- bakken van reviseren hebben we gewoon een gereviseerd exemplaar op de plank liggen. Komt een auto binnen met een kapotte bak, dan hangen we het al gereviseerde exemplaar erin. Kan de klant dezelfde dag nog ver- der rijden. Vooral voor die busjes is dat van levensbelang, want de eigenaar daarvan kan zijn auto niet lang missen. Het is ook motiverend voor de monteurs. Toch veel leuker dan alleen oliefilters vervangen.”

Wat dat betreft worden de monteurs van Mooren Auto wel uitgedaagd het uiterste uit zichzelf te halen, maar krijgen daar dan ook alle ondersteuning bij. Jos Mooren: “Ze krijgen cursussen via Autoniveau, GMTO, Bosch… Maar we organiseren ook zelf work- shops in het bedrijf. Als we bijvoorbeeld een nieuwe tester binnenkrijgen, dan zorg ik na werktijd voor broodjes en nemen we die tester even door, met degenen die daarin geïnteresseerd zijn. We maken dan ook zelf een storing in de auto om zo’n tester in de praktijk te kunnen testen. Monteurs krijgen zodoende de kans om zich te ontwikkelen. En ik ben ervan overtuigd dat je goed met een KTS of een andere tester moet kunnen werken. Je moet weten wat zo’n apparaat zegt. En af en toe zul je je ook in je vrije tijd in je werk moeten verdiepen om verder te komen.”

Het handgereedschap, vijftien karren in totaal, is allemaal van Facom. Daarnaast is Jos Mooren best bereid om speciale wensen in te willigen. “Als een monteur in plaats van handgereedschap bijvoorbeeld een kwarts luchttolletje wil van een ander merk, dan mag dat. Daar heb ik geen moeite mee.” Dergelijk speciaalgereedschap goed opber- gen en zorgen dat het niet kwijtraakt, is een andere wedstrijd die Jos Mooren geregeld moet spelen. “Het begint ermee dat we iedere zaterdag de hele werkplaats schoonmaken. Je vindt bij ons geen olie op de grond. Het magazijn met speciaalgereedschap wordt ook iedere week geïnspecteerd door twee leerling-monteurs. Kijk, je hebt altijd wel eens dat een bepaald stuk gereedschap ergens onderin een kar terechtkomt. Er gaat ook wel eens wat stuk, maar dat gebeurt nooit expres en het gebeurt overal.

Mooren Auto

In 2021 bestaat Mooren Auto 35 jaar. Na jarenlang als monteur voor onder meer een Mercedes-dealer gewerkt te hebben, besluit Jos Mooren in 1986 voor zichzelf te be- ginnen. Vanuit de garage achter de houthandel van zijn vader begint hij met reparatie en onderhoud van auto’s, al snel aangevuld met de verkoop van occasions. Zijn vrouw Lonneke verzorgt de administratie en in 1993 versterkt Stefan, de broer van Lonneke, de bezetting in de werkplaats. In 1994 vestigt het bedrijf zich op een nieuw industrie- terrein in Roelofarendsveen, waar het bedrijf nog altijd gevestigd is. Inmiddels werken er in totaal 24 medewerkers, waarvan 14 in de werkplaats.