Alles over het veersysteem van je auto
We vertellen je het in 4 stappen
Als je met je winkelwagen de supermarkt uitloopt, stuiteren je boodschappen vaak alle kanten op. Ditzelfde zou er gebeuren als er geen vering en demping onder je auto zit.
De vering onder je auto (schokdempers) zorgt er namelijk voor dat niet iedere hobbel die je tegenkomt rechtstreeks op jou wordt overgedragen.
Kort samengevat: het veersysteem is zowel belangrijk voor rijcomfort als de veiligheid zodra je het wegdek betreedt.
Meestal merk je niet dat het veersysteem van je auto toe is aan vervanging. De slijtage gaat namelijk vrijwel onmerkbaar. Toch is het belangrijk dat je veersysteem optimaal blijft werken, anders moet je zelf alle hobbels opvangen.
Daarom leggen we je in deze blog precies uit hoe je het veersysteem optimaal houdt, zodat je de kans op dure reparaties voorkomt!
Je leest in deze blog onder andere:
1. wat een veersysteem doet.
2. welke verschillende soorten vering er zijn.
3. hoe slijtage aan het veersysteem ontstaat.
4. je je veersysteem kan laten repareren en wat de kosten zijn.
5. wat de functie is van schokdempers of schokbrekers
1. Wat doet een veersysteem?
Een goed veersysteem bestaat uit veerkracht en demping. Daarom is elke auto uitgerust met veren en schokdempers. De vering onder je auto zorgt ervoor dat niet iedere hobbel die je tegenkomt, rechtstreeks op jou wordt overgedragen.
De schokdemper bestaat uit een cilinder met daarin een zuiger. Deze heeft als taak om de bewegingen van de veren te dempen.
Doordat de banden meeveren met de hobbels vangen deze de grootste klap op. Hierdoor ondervind je zelf weinig tot geen hinder van de smak.
Bovendien is het ook belangrijk dat de vering goed functioneert, want anders riskeer je dat de wielen contact verliezen met het wegdek.
2. Zijn er verschillende soorten vering?
Er zijn verschillende soorten veren die worden gebruikt in auto’s. De meest voorkomende delen we hieronder met je:
- Schroefveren: dit zijn de meest voorkomende veren in auto’s. In feite een zware stang die rond een denkbeeldige as gedraaid is. De Schroefveren trekken samen en rekken uit om de beweging van de wielen te absorberen.
- Bladveren: Dit type veer bestaat uit verschillende lagen metaal, ook wel bladen genoemd. Al deze bladen zijn met elkaar verbonden en vormen één geheel. Bladveren worden tegenwoordig vooral gebruikt op vrachtwagens en andere zware voertuigen.
- Luchtveren: luchtveren bestaan uit een kamer gevuld met lucht. Deze zogenoemde kamer bevindt zich tussen het wiel en het buitenwerk van de auto. Doordat de lucht samendrukt kunnen ze de schokken van de wielen opvangen.
Wat betreft de verschillende soorten schokdempers, deze werken eigenlijk allemaal hydraulisch. Dat betekent dat ze zijn gevuld met een speciale olie.
3. Hoe ontstaat er slijtage aan het veersysteem?
Tijdens het autorijden beweegt het veersysteem continu, het moet tenslotte alle hobbels opvangen. Dit zorgt op de lange termijn voor slijtage. De kleppen raken langzaam versleten wat uiteindelijk resulteert in minder goede demping.
4. Hoe kan ik mijn veersysteem laten repareren en wat kost dit?
Vervanging van veren of de schokdempers is een specialistische klus. Niet alleen is het lastig uit te voeren, er is ook speciaal gereedschap voor nodig.
Denk hierbij aan bijvoorbeeld een veerspanner. Het is dus verstandig om dit te laten doen in de garage. Zo zorg je ervoor dat jouw veersysteem optimaal blijft werken en professioneel gerepareerd wordt.
Gelukkig staan we in de garage bij Mooren Auto altijd voor je klaar. Heb je verder nog vragen of wil je vrijblijvend een offerte ontvangen? Bel, mail of kom gewoon even langs!